Beeldend Kunstenaar Davitha van de Kuilen kreeg veel bekendheid met haar kunstinstallatie ‘Dorstprent’ op het Graceland Festival. Het thema van het christelijke evenement ‘Water Voor Je Dorst’ inspireerde haar. Ze zocht naar Bijbelteksten over dit thema. Veertig van de maar liefst honderdvijftig doeken die op Graceland te zien waren, staan nu op het Klooster Festival in Klooster Nieuw Sion in Diepenveen. Tot 14 september is er ook werk van haar te bewonderen in het Frans en Hilde Hof in Amersfoort.
Davitha van de Kuilen komt uit een kunstenaarsgezin en kwam als kind vaak in haar moeders atelier. Met beelden kun je veel vertellen dat soms niet in woorden te vatten is, ontdekte ze toen al. Later ging ze naar de kunstacademie ArtEZ in Arnhem en studeerde in 2010 af. Daarna haalde ze ook haar master studie bij ArtEZ Zwolle.
‘Het thema van het Graceland Festival ‘Water Voor Je Dorst’ inspireerde mij tot het maken van dit kunstwerk dat in totaal uit honderdvijftig doeken bestaat. Ik maakte er een speciale installatie voor die deze zomer op het evenement stond en van 19 tot 21 september te zien is op het Klooster Festival in Klooster Nieuw Sion in Diepenveen. Ik hoop dat dit werk van festival naar festival kan reizen en heb al meerdere evenementen benaderd.’
Bijbelteksten
Davitha stond dit jaar voor het eerst op het Graceland Festival. In 2024 was ze er wel als bezoeker. In een interview met Mirjam van der Vegt in het Nederlands Dagblad blikte ze daarop terug. Het viel haar op dat het aanbod heel divers was, maar ze miste een groter werk. Na haar bezoek benaderde ze de organisatie met de vraag of ze een grote kunstinstallatie mocht maken geïnspireerd op het thema. ‘Dat thema sprak me meteen aan. Water is dorstlessend, reinigend en louterend, maar kan ook woest en vernietigend zijn. Ik ging in de Bijbel op zoek naar teksten over water en kwam daarin een stroom van wijsheid tegen.’ Denk aan teksten als ‘Hier is het water voor iedereen die dorst heeft’ (Jesaja 55 vers 1) en ‘Laat liever het recht stromen en de gerechtigheid als een altijd voortvloeiende beek’ (Amos 5 vers 24).
Verlangen
Uit het Nieuwe Testament haalde ze onder andere deze tekst uit Openbaring 22 vers 1: ‘Hij liet me een rivier zien met water dat leven geeft’.’ Elk doek is bedrukt met zo’n zinsnede uit de Bijbel. Ik hoop dat mensen nieuwsgierig worden naar de bron wanneer zij die teksten tot zich nemen. Het water spreekt alle facetten van het lichaam aan.’ Het Graceland Festival wilde met het thema inspireren en tot bezinning aanzetten. Bezoekers konden van het ene naar het andere werk lopen. ‘Elke stap langs het werk roept vragen op over verlangen, gebrokenheid en herstel. Laat je dorst achter bij de Bron en ontdek wat overblijft’, staat er op www.gracelandfestival.nl te lezen over het omvangrijke werk. Davitha gebruikte voor het kunstwerk druktechnieken. De installatie nodigt uit tot persoonlijke reflectie over waar je naar dorst, wat je voedt en je hart en lichaam vult.
Ook in Klooster Nieuw Sion waar het werk vanaf augustus staat, zijn al veel mensen naar haar installatie komen kijken. ‘Er is daar plek voor veertig van de honderdvijftig werken. Ze zijn daar voor het laatst te zien op het Klooster Festival dat van 19 tot 21 september gevierd wordt.’
Tussentijd
Tot 14 september is ander werk van haar te zien in Frans en Hilde Hof in hartje Amersfoort. Daar vormt haar werk een onderdeel van de groepstentoonstelling ‘Tussentijd’ waaraan twaalf kunstenaars deel nemen. Het thema ‘rust’ is belangrijk in deze hof die voor veel bezoekers een oase is in een roerige wereld. Het is een tuin met een besloten karakter zoals je die vaak in de middeleeuwen zag en in diverse steden met een middeleeuws verleden nog steeds tegen komt. De tuin biedt de mogelijkheid om je te bezinnen en tot rust te komen. Meer informatie: https://www.deploegh.nl/tussentijd/ De tentoonstelling is georganiseerd tot Galerie De Ploegh. Op 14 september is er een rondleiding door curator Jaap Velserboer.
Auteur: Rosanne de Boer
Meer over Davitha: www.davitha.nl
Foto: Graceland Festival

