Arabische voorganger in Nazareth houdt van het Joodse volk

Voorganger Saleem Shalash werd geboren in Nazareth en groeide er op in het Rooms-katholieke geloof. Hij studeerde aan de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem. Op 6 augustus 1994 kwam hij tot geloof. Een vriend die hem over het de Heere Jezus vertelde, kwam om het leven bij een verkeersongeluk. Hij zegt erover: ‘De één stierf, de ander werd opnieuw geboren.’

Saleem vertelt dat hij in gebed aan de Heere Jezus vroeg hem de weg voor zijn leven te wijzen. Eerst sloot hij zich aan bij de ‘Nazarene Church’, later bij de Baptistenkerk. Hij studeerde theologie en pastoraat aan het ‘Bethlehem Bible College’, en ook bij het ‘Israel College of the Bible’. Momenteel is hij bezig met zijn doctoraat.

In september 2009 voelde hij zich geleid om een Bijbelstudie in zijn eigen huis te beginnen. Ambitie om voorganger te worden, had hij niet. Hij startte met twintig mensen, en al snel was er een grotere ruimte nodig.

‘Hoe kan ik de huur betalen?’ dacht Saleem, waarop hij de overtuiging ontving: ‘Doe het’.

‘Het voelde als lopen op het water,’ vertelt hij. ‘We hielden nooit collectes, maar plaatsten een box, waar iedereen vrij was iets in te doen. We hebben twee jaar lang altijd de huur kunnen betalen.’

De groep bleef echter groeien, naar 60-70 mensen en opnieuw ging Saleem in gebed tot de Heere. ‘Ik maakte me zorgen. Kon dit wel, mocht dit wel en hoe moest het verder.’ De Heere gaf hem rust: ‘Dit is niet jouw zaak, laat het aan Mij over.’

Saleems vrouw Nisreen droomde in die tijd dat ze een kerk zouden bouwen. Dat leek Saleem onmogelijk. Toch besprak hij het idee met de oudsten, die verrast waren. Omdat ze Saleem vertrouwden, gingen ze er met elkaar over in gebed en ontvingen ze de overtuiging dat dit Gods wil was.

Na enkele maanden was de verbouwing afgerond. Ze hadden nu ook een zondagsschool en aanzienlijk meer ruimte. De huur was nu 1200 dollar per maand, en ook nu was er elke maand genoeg. De kerk heet ‘Home of Jesus the King Church’. In de gemeente wordt Arabisch gesproken. ‘Het is onze visie, ons verlangen, dat we als gemeente zullen groeien in de genade en de kennis van God.’

Veel aandacht krijgt het evangelisatiewerk. Nisreen leidt de vrouwenbijbelstudie elke eerste donderdag van de maand.

Vanuit de gemeente wordt er hulp geboden aan arme Arabische en Joodse families in Nazareth. ‘We geven daarbij ook schrijfmateriaal en een traktaat met de titel ‘Waar zul je de eeuwigheid doorbrengen?’

Tijdens de vorige kerstdagen werden 140 voedselpakketten uitgedeeld, inclusief een Bijbel, chocolade en hetzelfde traktaat.

De kerk deelt ook kalenders uit, met bemoedigende Bijbelteksten voor elke dag. De kalender bevat informatie over de gemeente, met het aanbod van hulpverlening.

Ook worden vanuit de gemeente ziekenhuizen en bejaardenhuizen bezocht, waar ze wat lekkers uitdelen en vertellen over de Heere Jezus. Door dit werk zijn al vier bejaarden tot geloof gekomen.

Saleem heeft een duidelijke mening over Israel. ‘Hoe komt het dat Israel nog steeds bestaat? Waarom willen zoveel mensen Israel vernietigen? Als Gods beloften aan Israel niet geldig meer zouden zijn, hoe kunnen we ons vertrouwen dan stellen op welke belofte van God dan ook? Als God van gedachten zou zijn veranderd, hebben we een groot probleem.

Kijk naar Romeinen 11. Waar zijn er zoveel Joodse Nobelprijswinnaars? Hoe kun je het verzinnen om Israel te boycotten? Twaalf miljoen Joden zijn niet gezegend vanwege Abraham, maar door God.’

De voorganger verlangt ernaar een licht te zijn voor het Joodse volk. Hij ziet ernaar uit dat het Joodse volk zal gaan ontdekken dat Jezus hun Messias is. Hij is hun Jezus. De verbondsbeloften van God aan Zijn volk zijn nog altijd geldig, vanwege het karakter van God.’

Saleem heeft veel Joodse vrienden en wil degenen die nog niet geloven tot jaloersheid wekken, opdat ze ook tot geloof zullen komen.

(Bron: Kehila News)

Dirk van Genderen

Dirk van Genderen is columnist, publicist en spreker. Eerder was hij eindredacteur van Visie, het programmablad van de EO. Elke week schrijft hij een nieuwsbrief die ook op z’n site wordt gepubliceerd en elke maand schrijf hij een commentaar in Het Zoeklicht. Bezoek zijn website via de link onderaan dit item.

Dirk van Genderen
Kehila News
10-09-2016
Buitenland
https://www.dirkvangenderen.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies