17 januari 2013 zal er om 14:30u op de Christelijke Hogeschool Ede een studieconferentie gehouden worden voor leraren Godsdienst en Levensbeschouwing met als thema: Revival van religie?
Zijn leerlingen nu religieuzer geworden dan pakweg 25 jaar geleden? De secularisatie is toch ook enorm? Hoeveel leerlingen zien de kerk nog van binnen? En de moslims gaan zij wel naar de moskee? Gelovige leerlingen, wat geloven ze eigenlijk? Er zijn diverse onderzoeken geweest op het terrein van religiositeit en secularisatie. Wat is nu waar? En hoe kun je dan in deze context als docent godsdienst / levensbeschouwing in contact treden met je leerlingen?
Sprekers zijn:
Dr. Miranda Klaver is antropoloog en onderzoeker aan de Vrije Universiteit en docent aan de Christelijke Hogeschool Ede. Ze is in 2011 gepromoveerd (cum laude) op een onderzoek naar bekeringen in de evangelische beweging. Haar onderzoeksgebied is de relatie tussen cultuur en religie. Door haar antropologische invalshoek is Miranda in staat om op een verrassende manier religieuze (ook christelijke!) verschijnselen te analyseren.
Dr. Robert Doornenbal is docent aan de Christelijke Hogeschool Ede. Hij doceert o.a. culturele wijsbegeerte, apologetiek en wereldreligies. Recent is Robert cum laude gepromoveerd op een studie naar ‘emerging churches.’ Robert is vaste spreker op GL-studiedagen en altijd goed voor een inhoudsvolle ontmoeting.
Hijlke Wijnja is bevoegd docent godsdienst/ levensbeschouwing binnen het voortgezet onderwijs. Hij is naast docent godsdienst ook teamleider Atheneum op CSG Calvijn locatie Vreewijk te Rotterdam. Deze christelijke school heeft meer dan 70 nationaliteiten in huis. Hijlke weet dus als geen ander wat het is om het gesprek vanuit de eigen identiteiten in een multireligieuze context te voeren.
Drs. Johan Schouls studeerde geschiedenis en sociale wetenschappen. Hij is docent godsdienst en maatschappijleraar aan RSG Pieter Zandt te Kampen. Recent verscheen zijn boek ‘Up to date gereformeerd’ waarin hij beschrijft, dat het einde van de reformatorische zuil nadert. Daarnaast houdt hij een vurig pleidooi om te zoeken waar het nu echt om gaat als reformatorische christen.
CHE Ede
© Henk-Jan Oudenampsen
27-11-2012
Onderwijs
https://www.che.nl