Webwinkelier laat kansen liggen rondom feestdagen

Twee op de drie (64%) online winkeliers besteedt geen extra budget aan marketing of promotie in aanloop naar de feestdagen, terwijl 69% van de online verkopers aangeeft dat de feestdagen, met name de kerstdagen, van belang zijn voor de verkoop via internet.

Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 308 online winkeliers door Blauw Research in opdracht van Marktplaats Zakelijk. Van de online verkopers die zich voorbereiden op de decembermaand, is de helft in september of eerder al gestart met de voorbereidingen. Online verkopers verwachten gemiddeld door de feestdagen een omzetstijging van 32%.

Verder blijkt uit het onderzoek dat slechts vier op de tien (39%) respondenten speciale acties voor de feestdagen hebben. En maar 22% heeft speciaal voor de decembermaand een uitgebreider assortiment. Wel geeft ongeveer een derde (32%) aan in december een grotere voorraad dan normaal te voeren.

Ook hebben vier op de tien online verkopers een online nieuwsbrief maar besteedt slechts een kwart daarvan in die nieuwsbrief aandacht aan de feestdagen. Driekwart doet hier dus niets mee. “Online ondernemers laten kansen liggen, zowel in het aantrekken van klanten via bijvoorbeeld promotie, als in het benutten van mogelijkheden voor extra omzet door het voeren van een breder assortiment dan normaal”, aldus Olivier van Duijn, directeur van Marktplaats.

Opvallend is dat slechts drie op de tien webwinkeliers, die aangeven belang te hebben bij de verkoop rondom de feestdagen, hun website aanpassen op de feestdagen. Een op de vijf toont hiervoor speciale aanbiedingen (21%). In tegenstelling tot de winkelstraat, is het online minder gebruikelijk om de webwinkel af te stemmen op de feestdagen: slechts 10% zorgt voor een kerstsfeer, 8% voor een Sinterklaassfeer en 7% voor een winterse sfeer.

Een op de vijf biedt speciaal voor de feestdagen de mogelijkheid om de goederen op te halen en een op tien be zorgt gratis in verband met de feestdagen. De helft van de online verkopers bereidt zich specifiek voor op de feestdagen. Van deze groep start de helft in september of eerder in het jaar met de v oorbereidingen. De meeste online verkopers starten hun voorbereidingen echter in oktober van hetzelfde jaar.

BCB Nienke Strengholt
© Henk-Jan Oudenampsen
18-10-2012
Media
https://www.bcbplein.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies