Eerste vliegsimulator voor bushpiloten in Nederland

TEUGE – De vliegschool MATC bij Apeldoorn heeft een primeur in Nederland: een vliegsimulator die gebruikt gaat worden door piloten die zich voorbereiden op het vliegen in de moeilijkste gebieden ter wereld. Zoals leren landen op hellende grasbanen in Papua Nieuw-Guinea. Vrijdag 18 augustus wordt de simulator officieel in gebruik genomen.

De vliegsimulator FSTD Elite S812 FNPT II, gemaakt in Zwitserland, is aangekocht door vliegschool Mission Aviation Training Centre, een vliegschool gelieerd aan de christelijke hulporganisatie MAF. De organisatie staat bekend om haar luchttransporten wereldwijd.

MAF heeft 130 vliegtuigen en verzorgt transport voor honderden hulporganisaties naar crisisgebieden. Een van die organisaties is bijvoorbeeld Artsen zonder Grenzen, maar regelmatig ook de VN. Vorig jaar startte de MAF op vliegveld Teuge een vliegschool voor bushpiloten. Het is de eerste vliegschool voor zulke gespecialiseerde piloten in Europa.

De aangekochte simulator wordt geleverd met een computer waarin een groot aantal normale luchthavens staan. Die zijn nodig voor de reguliere vliegopleiding die de vliegschool verzorgt. Maar Schiphol of Zestienhoven zijn niet de enige luchthavens die door de studenten virtueel worden bezocht; ook de moeilijkste vliegvelden van Europa, zoals in het Oostenrijkse Innsbruck of het Franse Courchevel, komen aan de orde.

Maar op de vliegschool wordt naast de reguliere vliegopleiding ook extra kennis overgedragen. Bijvoorbeeld omgaan met dit soort ‘scenario’s’: je vliegt in Afrika boven bergachtig terrein, voor je stijgt een donderwolk tot 12 kilometer hoogte, je wilt eromheen vliegen maar daardoor vermindert je benodigde hoeveelheid brandstof tot een kritische grens; als je vanaf nu een noodlanding moet maken staan je alleen nog enkele overwoekerde en in onbruik geraakte landingsbanen tot je beschikking. Wat doe je?

De vliegschool wil als het mogelijk is in de toekomst ook virtuele start- en landingsbanen programmeren van de vliegtechnisch moeilijkste gebieden van de wereld. Daarvoor zijn speciale programmeurs nodig die zich baseren op kaarten, foto’s en satellietbeelden van de start- en landingsbaan die ze virtueel moeten nabouwen.

‘Dit apparaat gaat zich onderscheiden. We oefenen virtuele ‘canyon-turns’ ‘, vertelt Jeroen Knevel, head of training bij de MAF vliegschool. ‘Alsof je je in Afrika of Papua in een vallei vast vliegt en erdoor wordt ingesloten. Je hebt een extreme manoeuvre nodig eruit te komen. Deze simulator wordt deel van de voorbereiding van piloten op de meest extreme vliegomstandigheden ter wereld.’

‘We zijn heel blij met de komst van deze simulator naar Teuge. Dit is momenteel de enige gecertificeerde simulator op ons vliegveld’, vertelt Meiltje de Groot, directeur van vliegveld Teuge. ‘Dit is niet alleen goed voor de vliegschool van de MAF maar ook voor de professionele uitstraling van ons vliegveld.’

MAF richt zich op mensen die in afgelegen gebieden leven; met vliegtuigen en communicatiemiddelen maakt MAF deze mensen bereikbaar voor hulp en het evangelie. Meer dan 1.000 (hulp)organisaties kunnen dankzij MAF sneller, efficiënter en veiliger hun werk doen. Elke 5 minuten stijgt ergens ter wereld een MAF vliegtuig op om te helpen.

MAF
Rob Voss MAF Nederland
14-08-2017
Media
https://www.maf.nl

Christelijk Nieuws
ChristelijkNieuws.nl maakt gebruik van cookies