“Er zijn geen moeilijke gebieden in de wereld om het Evangelie te brengen”. Directeur Martien Timmer is ervan overtuigd. “We hebben alleen nog uitgevonden hoe we daar kunnen evangeliseren. Bevlogen directeur Timmer viert op 1 mei zijn 35-jarig jubileum bij de Amersfoortse stichting.
“Het werkveld is de afgelopen tientallen jaren enorm veranderd,” zegt de jubilaris. “Van westerlingen die vroeger hun westerse kijk op het Evangelie brachten aan inheemse volken, zie je een ontwikkeling naar een fase waarin zendingsorganisaties weliswaar samenwerkten met de lokale bevolking, maar wel nog steeds vanuit de eigen invulling van evangelisatie.”
Een andere weg
Timmer slaat met 3xM een andere weg in: “Ik geloof in intra-cultureel discipelschap. Dat is het Evangelie brengen vanuit de cultuur zelf. Christenen vanuit de desbetreffende bevolkingsgroep en cultuur denken na over vragen als waar we goed kunnen meebewegen met de cultuur, wat strookt niet met het Evangelie en op welke passende wijze gaan we daarmee om? Deze methode is voor ons gebaseerd op 1 Korinthe 9:22. We staan daarmee in de Bijbelse traditie om de ander echt te begrijpen en van daaruit te werken.” Dit doet Timmer niet alleen. 3xM traint en ondersteunt een netwerk van lokale partners in gebieden waar traditionele zendelingen moeilijk of niet hun werk kunnen doen, zoals in Afghanistan en Somalië.
Ongeduldig
De systematiek waaruit Timmer werkt, bestaat uit vier zogenaamde DNA-modules: intra-cultureel discipelschap, eenheid, luisteren naar Gods stem en geduld. Geduld? Timmer: “Ja, die valt op hè? We hebben dat echt geleerd van onze Japanse partner. Als zij iets willen, nemen ze zeker 10 jaar de tijd om erover na te denken en het uit te werken. Ik ben van nature zeer ongeduldig, dus dit is een hele uitdagende module voor mij. Maar we zien ook dat in sommige gebieden wel 60% van de mensen die tot geloof zijn gekomen, na verloop van tijd terugvalt in hun oude geloof. Je kunt deze mensen niet loslaten. Ook daarmee moet je geduld hebben.
Toekomst
Timmer is blij met deze nieuwe koers. “We zien bijvoorbeeld in Afghanistan en Bangladesh dat deze manier vruchten begint af te werpen. Deze partners nemen als het ware de lead in hun evangelisatieprojecten. Dit is ook de eerste stap richting financiële zelfstandigheid. Want als zij zichzelf kunnen onderhouden, kunnen wij weer andere partners op deze manier trainen. Zo werken we steeds meer op een duurzame, blijvende manier waarbij we het Evangelie kunnen blijven vertellen, mensen aan het werk zijn en ons werkveld, dus de plekken waar we het Evangelie vertellen, steeds groter wordt. Win-win-win wat mij betreft!”
3 miljard mensen hebben nog nooit van Jezus Christus gehoord. Al meer dan 40 jaar brengt 3xM het Evangelie via moderne media zoals social media, internet en televisie in moeilijk bereikbare landen zoals Afghanistan, Bangladesh, Somalië en regio’s als West-Afrika en Centraal-Azië. Het is onze ambitie en commitment om 1.000.000 mensen via moderne media met de boodschap van Jezus Christus geestelijk thuis te brengen voor 2030. Met lokale nazorgteams bieden wij een luisterend oor, beantwoorden wij hun vragen en waar mogelijk verwijzen wij mensen naar een lokale kerk of gemeente.
Auteur: Arianne van Middendorp
Web: www.3xm.nl
Beeld: Stichting 3xM